Nemáte vozidlo a máte platit do garančního fondu?
Jaké jsou povinnosti v souvislosti s placením do garančního fondu a možnosti jak vyřadit neexistující vozidlo.
Podle sdělení Ministerstva dopravy lze neexistující (rozebrané, zlikvidované) vozidlo trvale vyřadit z registru vozidel ve správním řízení, dle § 13 odst. 1 zákona č. 56/2001 Sb. Pokud motorové vozidlo zaniklo, je rozhodující datum 1.5.2004, kdy začal platit zákon o ekologické likvidaci. Do tohoto data je možné s občanem zahájit správní řízení, kde do protokolu vysvětlí, jak vozidlo zaniklo a zároveň sdělí, že údaje jsou pravdivé a je si vědom občanskoprávní i trestněprávní odpovědnosti. Před vydáním rozhodnutí správní orgán zjišťuje, zda po 1.5.2004 vozidlo nemělo ani jednou sjednané povinné ručení či ani jednou nebyla provedena STK. Pokud budou splněny všechny výše uvedené podmínky, je možné vydat rozhodnutí o trvalém vyřazení.
Kompletní přehled denních sazeb příspěvku do garančního fondu ČKP podle druhů vozidel .
motocykl s objemem válců motoru do 350 ccm |
20 Kč |
motocykl s objemem válců motoru nad 350 ccm |
30 Kč |
osobní automobil s objemem válců motoru do 1 850 ccm |
50 Kč |
osobní automobil s objemem válců motoru nad 1 850 ccm |
70 Kč |
autobus |
160 Kč |
nákladní vozidlo s největší přípustnou hmotností do 12 000 kg nebo přípojné vozidlo s největší přípustnou hmotností nad 3 500 kg do 10 000 kg |
130 Kč |
tahač nebo jiné nákladní vozidlo s největší přípustnou hmotností nad 12 000 kg nebo přípojné vozidlo s největší přípustnou hmotností nad 10 000 kg |
300 Kč |
speciální vozidlo |
80 Kč |
přípojné vozidlo s nejvyšší přípustnou hmotností do 3 500 kg |
30 Kč |
zemědělský nebo lesnický traktor a jejich přípojné vozidlo |
40 Kč |
ostatní vozidla |
60 Kč |
Postup České kanceláře pojistitelů směrem k neplatičům bude zcela korektní a velmi nekompromisní. Majitel či provozovatel vozidla, který neplní svou zákonnou povinnost a nemá pro své vozidlo sjednáno povinné ručení, obdrží od ČKP písemnou Výzvu k úhradě příspěvku za nepojištěné období. Do 30 dní po jejím obdržení má možnost prokázat, že dané vozidlo je pojištěno, nebo vyřazeno z registru vozidel. Pokud na Výzvu nereaguje, ani příspěvek nezaplatí, obdrží upomínku (dochází ke zvýšení nákladů k tíži obeslaného). Pokud ani poté příspěvek nezaplatí, následuje vymáhání (další zvýšení nákladů k tíži obeslaného), případně i soudní spor (ČKP žaluje, protistrana se brání). Celý postup může končit až exekucí.
Nárok na úhradu příspěvku do garančního fondu ČKP vzniká za každý den provozování nepojištěného vozidla. Výši příspěvku pro jednotlivé druhy vozidel stanoví zákon, za nepojištěné období je tvořen následovně:
- počet dní nepojištění x sazba dle druhu vozidla
- plus náklady na uplatnění,
- při nutnosti vymáhat příspěvek i náklady vymáhání.
V registru vozidel si zjistěte, zda na sebe nemáte vedeno nějaké starší vozidlo, které již, podle Vás, nevlastníte (takovým vozidlem může být např. i starší vůz z dědictví, dávno nepojízdný vůz rozebraný na náhradní díly nebo odstavený na zahradě či ve stodole, apod.). Pokud vyplyne, že na sebe máte vedeno takové vozidlo, musíte dát do pořádku zápis v registru vozidel (bylo-li vozidlo prodáno, pak oznámit změnu zapisovaných údajů - v tomto případě změnu vlastnictví, pokud vůz neexistuje nebo jej opravujete, pak trvale či dočasně vyřadit).
Tady. si na základě čísla případu zjistíte postup, jak reagovat, v případě doručení výzvy k zaplacení příspěvku do garančního fondu.
Zdroj bezpojištěni.cz.
JerEvánek.