Nová pravidla F1.
Tohle je článek z F1 Sports, respektive citace nových pravidel ve Formuli 1. F1 sleduji už mnoho let a vždy jsem v ní viděl vrchol technologie a jezdeckého umu, bohužel poslední dobou díky stařecké senilitě představitelů tohoto sportu se toto odvětví stává nudným divadlem. Ano, senilita a fašistické praktiky jsou zřejmě v souladu s lidmi ovládajícími F1, ale zároveň rovnostářsky laděná nová pravidla likvidují základní myšlenku F1, a to je NEJLEPŠÍ VE VŠECH SMĚRECH!!! Tedy bylo. Ještě chybí losování vítězů před startem, ale co není, může být.
Světová rada se sešla v Monaku 12. prosince 2008. Byla učiněna následující rozhodnutí.
Světovou radou motorsportu byla schválena následující opatření snížení nákladů. Navrhované změny se těší jednomyslnému souhlasu týmů, které hrály hlavní roli v jejich sestavení. FIA je vděčná Asociaci týmů formule 1 (FOTA) a jejímu prezidentovi Lucovi di Montezemolovi za jejich významný přínos.
2009
Motor
- Životnost motorů bude prodloužena na dvojnásobek (teoreticky až čtyři závody, ale pravidlo jednoho motoru na tři víkendy zůstává v platnosti, viz níže; jedná se tedy o garance směrem k nezávislým týmům s ohledem na jejich ropočty). Každý pilot bude mít k dispozici nanejvýš osm motorů na sezonu a čtyři na testy (to znamená 20 motorů na tým). (Zatím není jasné, co bude následovat po přečerpání kvóty.)
- Budou omezeny 18 000 ot./min. (letos 19 000 ot./min.)
- Žádné vnitřní dolaďování. Budou povoleny pouze úpravy na ventilech a vstřikování.
- V platnosti zůstává pravidlo jednoho motoru na tři závody z 5. listopadu.
- Cena za motory nezávislým týmům bude přibližně na 50 % úrovně roku 2008.
- Bylo dosaženo jednomyslné dohody ohledně seznamu změn na motoru Renault pro rok 2009; všechny ostatní motory zůstávají beze změny. Srovnávací testy nejsou potřeba.
Testování
- Žádné testování bězem sezony s výjimkou jízd při vyhlášených trénincích během závodního víkendu (pátek). (Doposavad měl každý tým k dispozici 30 000 km testování v sezoně.)
Vývoj aerodynamiky
- Od 1.1. 2009 nebudou povoleny žádné aerodynamické tunely pro modely větší než 60 % a s rychlostí vzduchu větší než 50 m/s (mnohé automobilky mají dokonce dva aerodynamické tunely, některé z nich pro modely v měřítku 1:1).
- FIA navrhne způsob vyrovnání vývojů založených na aerodynamických tunelech a CFD, pokud se tak týmy dohodnou. (Aerodynamický vývoj se v současné době přenáší do oblasti CFD: Computational Fluid Dynamics, neboli počítačová dynamika tekutin, je jedním z odvětví mechaniky tekutin obecně, s ohledem na počítačové vybavení je velmi nákladná.)
Provoz továren
- Továrny budou zavřeny šest týdnů v roce, s přihlédnutím k místním zákonům.
Závodní víkend
- Na základě určitých opatření včetně sdílení informací s ohledem na pneumatiky a palivo bude snížen počet lidí potřebných v místě konání závodu a eliminována potřeba "pozorovatelů.
Podívaná
- V současné době probíhá průzkum veřejného mínění s cílem vyhodnotit reakci na nové nápady jako jsou změny kvalifikačního formátu nebo systém udělování medailí místo bodů. FIA obdrží návrh jakmile bude tento průzkum dokončen.
Poznámka: Odhadem sníží tato opatření pro rok 2009 náklady továrních týmů o 30 % v porovnání s rokem 2008, úspory nezávislých týmů budou ještě větší.
2010
Pohon
- Nezávislým týmům budou motory dostupné za cenu menší než 5 mil. € ročně. Ty budou dodávány buď nezávislým dodavatelem (výběrové řízení vyhrál Cosworth) nebo továrními týmy ve spojení s garancí stálostí dodávek. V případě nezávislého dodavatele budou smlouvy podepsány do 20. prosince 2008.
- Stejné motory budou používány v letech 2011 a 2012 (žádný nový motor v roce 2011 tak, jak původně navrhovala FOTA).
- Budou používány jednotné převodovky, pokud se prokáže praktická stránka tohoto opatření.
Šasi
- Bude připraven seznam prvků šasi a ke každému takovému prvku bude učiněno rozhodnutí, zda se jedná o prvek, který by měl zůstat faktorem rozdílu výkonnosti (konkurenční element).
- Některé z prvků, které jsou konkurenčním elementem, budou homologovány pro sezonu.
- Jiné prvky, které budou konkurenčním elementem, budou pořizovány z levných materiálů.
- Ty, které nejsou konkurenčním elementem, budou normalizované a pořizované nebo vyráběné maximálně úspornou cestou.
Závodní víkend
- Standardizované rádiové systémy a systémy telemetrie.
- Zákaz systémů předehřívání pneumatik.
- Zákaz zařízení pro čištění povrchu pneumatik.
- Zákaz tankování.
- Možné omezení délky závodu nebo doby jeho trvání (s ohledem na průzkum veřejného mínění).
Provoz továren
- Další omezení aerodynamického vývoje.
- Zákaz zařízení pro ověřování zatížení generovaných pneumatikami, s výjimkou vertikálních.
- Plná analýza vybavení továren s cílem dalšího návrhu omezení.
Dlouhodobá opatření
FIA a FOTA provede analýzu možného zavedení zcela nových pohonných systémů od roku 2013 postavených na myšlence efektivního využití zdrojů (získat více z menšího množství energie). Bude sestaven rámec pravidel tak, aby těchto řešení bylo možné využití v běžné dopravě.
Systémy znovuobnovení energie (KERS) budou nejspíše klíčovým elementem pro nové pohonné systémy budoucnosti. V současné době jsou KERS součástí pravidel pro rok 2009, avšak nepovinně. FOTA zvažuje možnost standardních systémů KERS pro rok 2010. FIA očekává návrhy.
Tak pro mne tato formule 1 skončila, to vypadá na dětskou soutěž na šlapacích autíčkách. Bohužel.
JerEvánek.
Komentáře
Přehled komentářů
tak to už televizi nazapnu , magoři , pro mně to skončilo taktéž .
rere
(jerevánek, 14. 12. 2008 16:27)jo,ale já mám po požitku ze závodů,všichni všechno stejný,nevyčuhovat z řady to znam od jinud.A argument že se ukáže jezdecké umění je na prd,to si můžou koupit všichni Fáfie a stačilo by to taky.
(Igor, 14. 12. 2008 16:21)
Hold s pokrokem není (díky uměle vyvolaný finanční krizi) kam spěchat :(
m.b.
(mercedes22, 19. 3. 2009 21:42)